Tacx – Spinning at home

Tacx

Mijn moeder heeft een Tacx met daarop haar mountainbike in de kamer staan. Meerdere keren per week zit ze zo een spinninglesje te volgen. Voor haar neus een computerscherm en het raam helemaal open voor de nodige ventilatie. Ongeveer 3 keer per week werkt ze zich zo in het zweet. Tijd voor mij om dit ook eens te ervaren!

Gistermiddag was het dan zover. Na een rustig rondje fietsen, ik op de racefiets en een vriendin op een normale fiets, vond ik het tijd voor wat actie. Een rondje om het eiland met 17.5 km/uur is niets op de racefiets. Met mijn fietskleding nog aan, stapte ik dus op de Tacx.

Het toeval is, dat ik in mijn bachelor ooit een project voor Tacx gedaan had. Voordat ik met dat project begon had ik totaal geen idee wat voor producten het waren. Na een aantal weken kreeg ik het beeld dat de Tacx voor topsporters is die niet buiten kunnen fietsen door het slechte weer of die herstellende zijn van een blessure. Na het project was ik het merk dan ook weer snel vergeten.

Tot een paar maanden terug, toen mijn moeder een Tacx kocht om zo heel het jaar door toch te kunnen fietsen. Haar mountainbike is voorzien van een mooie blauwe achterband en de Tacx met fiets is geparkeerd voor het computerscherm. Komt dat scherm van 27″ toch nog van pas. Blijkbaar staan er op YouTube complete workouts waarbij je thuis spinninglesjes kan volgen, van 20 minuten tot een heel uur.

Mijn moeder koos een leuke voor me uit (Global Cycling Network, HIIT 35 minute hill training voor de liefhebber) en toen kon het zweten beginnen. De warming up en het eerste blokje met intervallen gingen best prima, dit konden mijn beenspieren wel aan. Het tweede blokje met intervallen werd al zwaarder, dat staan op de pedalen was ik nog lang niet gewend! Mijn beenspieren zijn goed aan het werk gezet met 5 blokjes intervallen die steeds zwaarder werden. Ik begrijp waarom mijn moeder dit zo vaak doet, ik zweet me kapot en opgeven is geen optie.

2016-07-08 14.57.17

Ik had mijn hartslagband om, daar is duidelijk te zien dat mijn hartslag steeds verder omhoog ging bij weer een nieuw blokje intervallen. Na de cooling down ben ik daarom ook lekker in de jacuzzi gedoken om mijn spieren wat ontspanning te gunnen.

Ik kan het zeker iedereen aanraden om lekker op de Tacx een spinninglesje te volgen. Met YouTube en een groot beeldscherm, is dit een betere investering dan de sportschool. Mits je de motivatie hebt om meerdere keren per week op de Tacx te stappen. Als ik de ruimte en het geld had, had ik zeker een Tacx op mijn studentenkamer willen hebben om met mijn racefiets in de winter te kunnen trainen. Gelukkig kan ik bij mijn ouders thuis altijd een work-out op de Tacx volgen!

Geef een reactie

