Review – Jobe Omnia

maxresdefault

Ik kreeg de kans om het nieuwste board van Jobe te testen.  Kneeboarden, waterskiën en wakeboarden zou allemaal met dezelfde plank moeten kunnen. Oftewel, een board waar de hele familie plezier aan moet kunnen beleven! Ik heb zelf een half uurtje met de Omnia gespeeld achter de speedboat en zal mijn ervaringen delen.

Een disclaimer, ikzelf heb al ervaring met wakeboarden en waterskiën. Ik kan dus de Omnia vergelijken met de ervaring die ik heb met deze sporten. Daarnaast is dit mijn persoonlijke mening, voor iemand die niet gewend is aan watersporten kan het natuurlijk anders ervaren worden.

Laat ik beginnen met wat voor mogelijkheden er allemaal zijn met deze plank. Als ik de marketingspraatjes mag geloven, kun je ermee kneeboarden (op je knieën zitten), waterskiën, wakeboarden en surfen. Ik heb de eerste 3 geprobeerd. De bijbehorende handle kan vastgehaakt worden aan de plank, waardoor de Omnia voortgetrokken wordt en de gebruiker de handgrepen vast kan pakken. Verder is de plank voorzien van twee voetbanden en een zachte foamlaag met structuur over vrijwel de gehele plank.

Kneeboarden
Van alle mogelijkheden is dit de makkelijkste vorm van watersport. Helemaal als je de handle vasthaakt en zelf de handgrepen pakt. Je kan hierbij liggen en op de knieën zitten. Liggend op de plank met de handgrepen vast, voelt het als bodyboarden. Het snelle gevoel van over het water stuiteren is zeer leuk om mee te maken. Ook op de knieën met de handle ingehaakt voel je jezelf over het water scheren. Als de handle is vastgehaakt is het board goed manouvreerbaar en stabiel. Door zelf bochtjes te maken kunnen beginners het boardgevoel goed ontwikkelen. Een minpunt, als de boot hard gaat en de handle is vastgehaakt, voelt het alsof de handle gemakkelijk los kan schieten.

De volgende stap is om de handle zelf vast te houden. Ook dit heb ik geprobeerd terwijl ik op mijn knieën zat. Hier ben ik zeer positief over, voor iedereen is dit haalbaar qua kracht. De Omnia is breed genoeg om voldoende stabiliteit te creeëren.

Waterskiën
De volgende stap is het staan met de voeten in de voetbanden en de handle vast. Door de breedte van de banden, voelt het als waterskiën, maar dan op een plank. Voor de ervaren waterskiër zal dit tegenvallen, omdat je een stuk minder bewegingsvrijheid hebt. Ook staan de voetbanden ver uit elkaar voor kinderen. Wel is deze vorm van waterskiën gemakkelijker dan met losse skies, het is gemakkelijker te leren. Ikzelf heb geprobeerd om vanuit stilstand staande te komen, wat gemakkelijker gaat dan met losse skies, en opgestaan vanuit het kneeboarden. Dat laatste vraagt wat meer evenwicht en vlakker water.

Wat opviel tijdens het waterskiën vergeleken met normaal, is dat je door het grote drijfvermogen van de plank weinig weerstand van het water hebt. Hierdoor komt er een stuk minder kracht op je armen te staan waardoor je het langer vol kunt houden. Om helemaal geen kracht op de armen te hebben en de handle in te haken is een stap waar wat oefening en evenwicht is vereist. Dit is mij met het waterskiën dan ook niet gelukt binnen een half uur.

Wakeboarden
Wakeboarden op deze plank is vergelijkbaar met skimboarden en golfsurfen, aangezien je geen voetbanden hebt voor het zijwaarts staan. Vanuit het kneeboarden en waterskiën wisselen naar wakeboarden is goed te doen, mits je stabiel staat. Ik stond zelf met mijn achterste voet op het gladde foam, waardoor ik minder grip had op de plank. De rest van de plank geeft wel voldoende grip. Dit geeft een zeer vrij gevoel in vergelijking met wakeboarden. Het is qua moeilijkheidsgraad vergelijkbaar.

Ook het wakeboarden heb ik geprobeerd met de handle ingehaakt. Dit kost wat moeite, maar als het eenmaal lukt geeft dit het gevoel van golfsurfen. Om langere stukken ingehaakt te kunnen varen is er wel een goed evenwichtsgevoel nodig. Dit is zeker iets wat voldoende uitdaging geeft om te oefenen.

Surfen
Met deze plank zou je ook moeten kunnen surfen op de hekgolf van de speedboat. Dit heb ik niet kunnen proberen. Dit lijkt me voor mensen die kunnen golfsurfen een handige manier om meer te kunnen trainen, maar voor beginners zeer lastig om lang op de golf te blijven.

Conclusie
Zoals Jobe de Omnia verkoopt is het een plank voor de hele familie, hier kan ik me zeker in vinden. Van het makkelijke, maar leuke kneeboarden, tot het los surfen, voor iedereen is er wel iets te doen met de plank. Het is een leuk speeltje voor erbij en voor beginners geschikt. Wel moet je goed opletten dat de handle helemaal is ingehaakt en niet losschiet en zitten de voetbanden soms in de weg bij het kneeboarden. Ikzelf heb me prima vermaakt met de Jobe Omnia!

De Jobe Omnia is te koop voor 399 euro. Jobe verkoopt een soortgelijk board, de Stimmel, als kneeboard zonder de voetbanden. Voor een significant lagere prijs is dit ook zeker het overwege waard.

Bron foto: Jobe Watersports

 

2 gedachtes over “Review – Jobe Omnia

  1. Pingback: Sportieve weekoverzicht #3 | I want to be a FITGIRL

  2. Pingback: Sportieve weekoverzicht #9 | I want to be a FITGIRL

Geef een reactie

