Fietsvakantie in Limburg – deel 1

y-mylejbqxa-lajd4qi2e_qzcpybyrlbvchdgyiuodm-2048x1536

Afgelopen woensdag was het zover, samen met mijn vriend ging ik 2 dagen fietsen in Limburg! Een nachtje slapen in een hotel, luxe dineren en een ochtendje Kerkrade in om vlaai te eten. Maar ook meer dan 100 km fietsen en mijn eerste kennismaking met bergen, ehh heuvels. Vandaag in deel 1 een terugblik naar de fietstocht van woensdag naar het Drielandenpunt.

Doordeweeks weekendje weg
Eindelijk hadden mijn vriend en ik tijd om een gekregen hotelbon in te wisselen. Het voordeel van in de zomervakantie een weekendje weg, is dat we doordeweeks konden gaan. Toch hadden we echt een weekendgevoel en waren we compleet uit het ritme de dagen erna, want het voelde toch echt alsof we op zondagavond pas weer thuiskwamen.

Aangezien we gebonden waren aan een hotelketen en redelijk last minute konden reserveren, waren er enkele opties om uit te kiezen. Limburg leek ons wel erg leuk om een keer te fietsen, aangezien we tot nu toe alleen hoogtemeters hebben gemaakt bij dijken, duinen en viaducten. Ook was ik nog nooit in Limburg geweest en zitten we dicht bij Duitsland en België, zodat ik toch nog in het buitenland kom deze zomervakantie. Een uurtje later hadden we een leuk hotel in Kerkrade geboekt zonder te weten wat we konden verwachten.

Als studenten is luxe dineren vaak niet mogelijk. Gelukkig denkt de AH met ons mee en is er een 2de diner gratis actie. Hierdoor hebben wij uiteindelijk een zeer luxe 3-gangen menu gegeten. Hier waren we niet op voorbereid, we waren dan ook zwaar underdressed. Om over het bestekdillema maar niet te beginnen… Hilarische situaties tot gevolg als we weer eens niet wisten welk bestek bij welk gerecht hoorde.

Je kan natuurlijk niet in Limburg zijn zonder je als een echte toerist te gedragen. Limburgse vlaai eten dus! Op aanraden van een ober nam ik een (enorm!) stuk vlaai met vlierbessen, slagroom en merengue.

Limburg dag 1

Fietstocht dag 1: Drielandenpunt
We hadden totaal geen idee waar we heen konden fietsen, dus besloten we Strava een route uit te laten stippelen naar het Drielandenpunt door Nederland, België en Duitsland. Het doel: dan waren we in ieder geval in het buitenland geweest! Omdat we niet gewend zijn aan beklimmingen, werd het 45 km met ongeveer 500 hoogtemeters.

De eerste 15km moest ik erg wennen aan het schakelen en beklimmen. Toen Strava ons via een onverharde weg wilde sturen, besloten we maar via Google Maps het Drielandenpunt te bereiken. Helaas geen België dus, maar wel direct via dezelfde berg weer omhoog. Mijn eerste ervaringen met afdalen: geweldig!

Limburg dag 1 hoogtemeters

Een nieuwe klim stond ons te wachten aan de voet van de berg waar het Drielandenpunt na 30km lag. Wat meer ervaring met berg op, ging deze klim weer een stuk beter. Ik zal het niet ontkennen, berg op is zwaar! Maar mentaal geeft met zo’n goede boost als je weer een steil stuk voorbij bent en niet hebt hoeven afstappen of gevallen bent.

Op het Drielandenpunt moesten we natuurlijk een foto maken en even rustig zitten om wat te eten en drinken. (Stiekem heb ik een rondje gefietst om het punt, zodat ik ook in België geweest was.) Daarna was het genieten, de berg af racen! Een straatje in en opeens waren we in Duitsland. Totaal anders dan Nederland en dat met 1 afslag nemen.

Via Duitsland zijn we teruggefietst naar Nederland. Over iets mindere wegen waarbij fietspaden vaak stopten voor 20 meter. Maar ook een heerlijk stuk met enkel wat kleine heuveltjes door het platteland.

Ondanks dat ik het in het begin even moeilijk had met een steile beklimming en met dank aan Strava nog een keer mocht klimmen, kijk ik terug met een enorme glimlach! Fietsend de omgeving verkennen is echt leuk! In de totaal 51.5 km en 3 uur heb ik een deel van Limburg gezien, 2 bergen heuvels beklommen (3 beklimmingen want de eerste mocht ik nog een keertje omhoog), het Drielandenpunt bezocht, veel natuur gezien maar ook gefietst door dorpjes in Duitsland. 

 

 

Geef een reactie

