Fietsvakantie Limburg -deel 2

Limburg dag 2

Gister heb je het al kunnen lezen. Ik ging vorige week een weekendje weg om te fietsen met mijn vriend in Limburg. Vandaag vertel ik alles over mijn tweede dag in Limburg, waarbij we weer een fietstocht van 50 km gemaakt hebben!

Kerkrade
Voordat we gingen fietsen was het eerst tijd om nog even als een echte toerist naar Kerkrade zelf te gaan. Vanaf het hotel was het ongeveer een km lopen tot de binnenstad, dus ’s ochtends stond een korte wandeling op het programma. De stad zelf was wel prima, maar het hoogtepunt was de Limburgse vlaai!

Je kan natuurlijk niet naar Limburg zonder een stukje vlaai te eten. Op aanraden van een ober kreeg ik een (enorm) stuk vlaai met vlierbessen, slagroom en merengue. Zo lekker!

Fietstocht dag 2: richting Valkenburg
Rond half 1 zijn we weer op de fiets gestapt. Dit keer hadden we een rondje met Strava uitgestippeld richting Valkenburg langs vele kleine dorpjes. Weer zonder verwachtingen, gingen we fietsen en zagen we wel wat er op ons pad kwam. Helaas regende het wel de hele tocht…

Op een ontspannen snelheid begon de tocht, eerst rustig afdalen! Pas na 15 km kwam de eerste heuvel, die heel toepasselijk bij het plaatsje Klimmen lag. Daarna weer lekker afdalen richting Valkenburg. We gingen slechts door de rand, mijn vriend had dan ook helemaal gemist dat we al voorbij Valkenburg waren.

Limburg dag 2 hoogtemetersDe grootste uitdaging van deze dag was een klim naar, hoe toepasselijk, Berg. Met stijgingspercentages van 10 tot 14% mocht ik tussen de wandelaars door 70m de hoogte in. Zwaar, maar ik kwam mede door de aanmoediging van enkele wandelaars boven! Ik hou van het mentale aspect van heuvels, dat gevoel achteraf dat je toch het gewoon gedaan hebt.

Rustig gingen de hoogtemeters verder, zo rustig dat ik me regelmatig afvroeg waar ze de hoogtemeters toch verstopt hadden. Via vele kleine dorpjes ging de route door de regen verder. Af en toe weer een klim afgewisseld met een gave afdaling. Helaas ook een keer verkeerd gereden. Zo erg vond ik het niet, want het was een steile beklimming, die ik stiekem toch wel erg gaaf vond om te overwinnen. Helaas moest ik omdraaien en kwam de makkelijkere klim een afslag later.

Tot ik na de tweede beklimming een cafe zag waar ze ijsjes verkopen. Tijd voor een stop want een ijsje is natuurlijk altijd nodig, zelfs als het regent. Ik ben een ijsliefhebber en roep al tijden bij iedere fietstocht met mijn vriend dat ik onderweg een ijsje wil.

Na het ijsje waren we alweer bijna thuis, met nog minder dan 15km te gaan. De route bleef verrassend vlak, waardoor het makkelijk fietsen was. Met een snelle afdaling als afsluiting, kijk ik terug op weer een leuke dag sightseeing in Limburg!

Ondanks de regen was dit mijn lekkerste fietstocht ooit. Normaal gesproken heb ik het altijd wel een keer moeilijk en heel zwaar, maar deze keer ging alles redelijk soepel. Ik kijk terug op een gave fietsvakantie samen met mijn vriend. We hebben de omgeving verkend op de racefiets, op een comfortable snelheid afgewisseld met beklimmingen en stukjes racend de berg af. Iets wat ik echt iedere sporter kan aanraden. 

Geef een reactie

