Hardlopen – rondjes over de campus

mekelpark

Een vaste training in het trainingsschema voor de komende twee maanden is een wekelijkse hardlooptraining. Gisteravond mocht ik voor het eerst met deze groep hardlopen. Voor mij een nieuwe ervaring, waar ik normaal gesproken zelf het tempo en de training kies, mocht ik nu de trainer volgen.

Een training van veel eerste keren. Niet wetende hoeveel er gelopen wordt, tempo onbekend en dan ook nog een inspiratieloos rondje over het gras van de campus. Ik neem je mee in mijn gedachten.

  • Bij aankomst de vraag of ik gevorderd ben. Voelt direct sportief als ik in de middelste groep gezet wordt en praat met een ander meisje. Een meisje die al halve marathons gelopen heeft. Help, dit niveau ligt toch hoger dan mijn “maximaal 5km” niveau.
  • Onderweg naar de campus op een pad met kleine steentjes, tijd voor lunges: soms glijden mijn schoenen weg, maar dit is prima vol te houden!
  • Dan eindelijk mijn sporthorloge aan weten te krijgen, bij het knieheffen schiet mijn hartslag omhoog.
  • Het enige wat ik te horen krijg over de training: “we gaan drie minuten hardlopen, ongeveer 10.5 km/uur.” Dit komt overeen met de snelheid waarmee ik trainingen begin, maar wat ik geen half uur volhoud.
  • Dan komt de schrik, we lopen over het gras. Dit voelt een stuk instabieler dan de verharde paden die ik gewend ben!
  • Opeens krijgen we te horen dat we mogen wandelen, best wel prima want het is warm buiten.
  • En dan komt het tweede blokje van drie minuten. De zesde keer krijgen we te horen dat dat de laatste is. Mijn eerste gedachte: “Dan hebben we maar 18 minuten hardgelopen. Best een korte training.”
  • Wat is de campus toch inspiratieloos. Na vier rondjes over het gras, slalommen om bomen en proberen niet te struikelen over stoepjes, heb ik de omgeving waar ik dagelijks kom wel gezien.
  • Bij het stretchen komen de vragen of het zwaar was. Redelijk bezweet want het tempo lag hoog, maar dit had ik wel 2 keer vol kunnen houden!
  • Tot slot wandelen we nog 500 meter uit, langs de flat waar ik zo weer heen moet. Ach, wandelen is best prima want het is nog lekker zomers weer.

Een uurtje hardlopen met een grote groep. Gezellig om bij het wandelen met anderen te kunnen praten, maar verder is dit redelijk simpel. De coaches bouwen het hardlopen rustig op, met als doel uiteindelijk 5km te kunnen lopen. Met dit hogere trainingstempo denk ik dat er nog genoeg uitdaging is. Mijn snelste 5k ooit is mijn doel!

Geef een reactie

