#FITtip – stap bij stap

2016-11-16-17-44-47

Een stappenteller, in mijn geval een Mi Band, is een simpele motivatie om actiever te zijn. Iedere beweging wordt geteld om zo iedere dag proberen je stappendoel te halen. Het resultaat, je bent je bewust van hoe actief je bent gedurende de dag. Maar ook zonder stappenteller kun je actiever worden. Hier mijn #FITtip!

Wandelen in plaats van fietsen
Als het slechts 5 minuten fietsen is, waarom zou je dan niet gewoon gaan lopen? De tijd die het kost om je fiets van het slot te halen, hem uit de fietsenstalling te krijgen om uiteindelijk op locatie eerst op zoek te moeten naar een plekje, kun je prima gebruiken om relaxt te wandelen. Als regel hou ik daarom ook aan: als het maximaal 5 minuten fietsen is, dus 10 minuten lopen, ga ik lopend. 

Voordelen
Dit levert mij toch al snel 2000 stappen extra per dag op en ik ben direct even buiten. Met 2 tot 6 wandeltochtjes per dag van maximaal 10 minuten, kom je aan je frisse lucht. Ook voelt is het een momentje ontspannen wat ik soms opvul door te bellen met mijn vriend of door juist rustig na te denken. Door tot rust te komen tijdens de wandeltocht, neem ik het werk van mijn studie niet mee naar huis.

Uit onderzoek is gebleken dat je beter een actieve levensstijl kan hebben dan steeds kort sporten. Wandelen is beter voor je spieren en gewrichten, dan intensieve sporten als hardlopen. Oftewel, je bent nog gezond bezig ook door vaker te wandelen.

Activitytracker
Door een activitytracker te dragen, krijg je een goed inzicht in hoe actief je bent gedurende de dag. Wandelingen zijn dan ook iets wat je direct terugziet. Een uurtje sporten wordt ook geteld, maar als je geen intensieve sport als hardlopen doet, haal je daarmee niet direct je stappendoel. Door overdag vaker kleine stukjes te wandelen, hoef je met dat uurtje sporten niet in één keer al je stappen te halen.

Ikzelf wandel sinds september vrijwel overal heen. Dit komt vooral omdat ik op een perfecte locatie woon met de faculteit waar ik studeer dichtbij. Ook liggen er sportvelden naast mijn flat, waardoor ik ook snel aan het sporten kan. Voor alles wat verder is dan 10 minuten wandelen, pak ik wel nog steeds de fiets. Tijd efficiënt besteden is namelijk wel iets om in de gaten te houden.

 

Geef een reactie

