Trainen met of zonder schema?

Ikzelf heb jarenlang zonder een vast schema getraind, maar afgelopen maanden ben ik geswitcht naar het andere team: een trainingsschema volgen. Hoe bevalt het om precies te weten welke trainingen je op welke dag gaat doen en wat zijn de voor- en nadelen?

Geen trainingsschema
Ultieme vrijheid en iedere dag de training doen waar jij zin in hebt. Wil je een lange fietstocht maken, prima. Heb je weinig tijd en loop je een snelle 5km, ook helemaal prima. Je kunt zo streng zijn als je zelf wilt.

Voordelen

  • Je doet enkel de trainingen waar jij zin in hebt. Hou je niet van hardlopen? Dan ga je dat niet doen.
  • Afhankelijk van hoeveel tijd je hebt plan je een training in. Weet je dat je een vrije zaterdagmiddag hebt? Dan kun je een lange fietstocht gaan maken op het moment dat het jou uitkomt.
  • Ook zonder schema kun je regelmaat krijgen door bijvoorbeeld vooraf je trainingen te plannen of wekelijks samen met iemand te gaan sporten.
  • Je kunt rekening houden met het effect van een training op je lichaam. Na een heftige krachttraining kun je besluiten om een rustdag of hersteltraining te doen. Je zit niet vast aan een verplichte training.

Nadelen

  • Sporten kost meer discipline, je moet je houden aan de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt.
  • Een week niet sporten als je het druk hebt gebeurt vrij snel.
  • Vaak verval je in dezelfde gewoontes en herhaal je vaak dezelfde training. Je gaat niet zo snel vooruit.

 

Wel een trainingsschema
Een strikt schema waarbij iemand anders al je trainingen gepland heeft, vaak voor een langere tijd geeft veel houvast. De trainingen krijgen een hogere prioriteit en je kunt in je planning er rekening mee houden. Een keer geen motivatie om te sporten? Je wordt gedwongen om toch te gaan en zo boek je veel vooruitgang.

Voordelen

  • Je weet precies wanneer je wat gaat doen. Je kunt er rekening mee houden in je planning.
  • Veel vooruitgang, omdat een keer niet trainen lastiger is als je met je schema hebt afgesproken dat je gaat.
  • Je hebt een doel waar je naartoe werkt, al is het maar het einde van het schema halen :)
  • Regelmaat. Trainen gebeurt gewoon op de dagen dat het in je schema staat, hierdoor train je iedere week voldoende.

Nadelen

  • Weinig ruimte voor trainingen waar je op dat moment zin in hebt of impulsieve besluiten om een keer een sportlesje te volgen.
  • Er wordt weinig rekening gehouden met hoe je lichaam zich op dat moment voelt. Een goed schema is zo ingedeeld dat je een lichtere training na een zware ingepland hebt, maar als je ziekjes bent wordt er geen rekening mee gehouden.
  • Blessures schoppen je hele schema in de war.

 

Mijn ervaring
Nu ik een tijdje heb getraind met een schema, kan ik een goede vergelijking maken. Trainen met een schema geeft veel regelmaat, ik weet wanneer ik welke training heb en hou hier dan ook heel de week rekening mee. Toch vind ik het lastig dat ik soms niet de racefiets kan pakken als ik daar zin in heb. Sommige trainingen uit mijn schema zijn minder leuk, die kosten dan ook meer motivatie om te doen. Als je geen schema hebt, sla je zulke trainingen toch snel over.

Ondertussen ben ik in team trainingsschema gekomen. Het geeft veel houvast en ook als ik geen schema krijg van een coach, wil ik met een eigen plan door trainen. Wat heeft jouw voorkeur?

 

Geef een reactie

