NKIR 2016 – Ready, Attention… ROW!

Complete stilte in de zaal met meer dan 50 ergometers, de laatste seconden tot het ergometergeweld losbarst. Je voelt de spanning in de lucht hangen, iedereen is erop gebrand om zonder ook maar een cm vooruit te komen zo snel mogelijk de 2000 meter af te leggen. Ready, Attention… ROW!

De laatste uren tot de race
De ochtend begon voor mij vroeg met een wekker om die om half 8 afgaat, waarna ik een half uur later in de auto mag zitten. Starten in een lichte dames veld, betekent dat ik in zal moeten wegen. Gelukkig zit ik ’s ochtends al goed qua gewicht, waardoor ik daar geen stress voor heb. Eenmaal in Amsterdam is inwegen dan ook geen enkel probleem.

Na het inwegen, heb ik nog ruim de tijd voordat ik mocht opwarmen. Het is voor mij de eerste keer dat ik op de NKIR ben, waardoor ik een aantal races wil zien om te kijken hoe het starten in zijn werk gaat. In mijn hoofd loop ik nog een keer mijn raceplan door en dan is het toch echt tijd om om te gaan kleden.

Warming-up
Van het zitten in de zaal word ik niet echt rustig, dus besluit ik maar eerder te gaan opwarmen. Uiteindelijk zit ik meer dan 3 kwartier van te voren al op een ergometer. Gelukkig wel eentje met een klokje, dus ik krijg direct feedback in de vorm van de tijden die ik op dat moment trap.

Helaas merk ik al tijdens de warming-up dat het veel moeite kost voor mijn benen om de tijden te trappen die ik wil halen. Ik blijf er rustig onder en probeer het uit mijn hoofd te zetten. De startjes die ik doe gaan me wel beter af, wat me weer wat meer vertrouwen geeft.

Ongeveer 10 minuten voor de start was het tijd om de warming-up zaal te verlaten en met iedereen die in mijn veld start te wachten tot we de zaal in mogen. De spanning hangt hier toch al wel in de lucht.

Na een aantal minuten ergometeren en de dragfactor instellen is het zover, de hendels worden neergelegd en er is een gespannen stilte. Het is voelbaar dat iedereen weet dat de komende 8 minuten zwaar gaan worden.

Ready, attention… ROW!
Klaarzitten, mentale focus en zodra de toeter gaat helemaal losgaan. Starten vol adrenaline, uitbouwen naar de streeftijd en volhouden, doorzetten en vooral niet opgeven. Ik kwam redelijk goed uit de start, de eerste 500 meter lag ik halverwege het veld en wist ik mijn streeftijden te halen. Helaas ging het daarna mis, de kracht in mijn benen ontbrak waardoor mijn mentale doel was onder de 2.00 te blijven. Met aanmoediging van enkele vrienden en het bestuur ging ik kapot, het gevecht met mijn lichaam wat niet mijn streef wist te halen terwijl ik me afvroeg waarom ik hier aan begonnen was.

Halverwege, nu zou het zwaar worden. Nog zwaarder dan de 500m ervoor, die al een ramp waren. Mijn tijden werden steeds hoger en in het veld zakte ik steeds verder naar beneden. Maar ik zat er gewoon, ik als compo wist mee te doen met mensen die hier harder en vooral langer voor getraind hadden. De laatste 500 meter, nu moest ik het afmaken. Weer moed verzamelen om weer richting mijn streef te gaan, wat ik slechts enkele halen vol kon houden. Mijn eindsprint zette ik vroeg in, waardoor de laatste 200 meter nog zwaarder waren. Ik weet niet meer hoe, maar het is me gelukt om de halen af te tellen en met de laatste haal over de virtuele finish te glijden.

7.58.3
Het was totaal niet mijn plan, meer dan 10 seconden langzamer dan mijn streeftijd. Maar ik had een nieuw PR en helemaal positief, ik heb 14 wedstro’s verslagen. Tevreden was ik nog niet, dat gevoel kwam pas enkele uren later. Ik kwam niet in de race, mijn benen waren niet zo sterk als ik had gewild. Maar ik heb gewoon gestart, ik heb een mooi verhaal om te vertellen en volgens mij heb ik een mooie stunt kunnen uithalen door op 3/4de van het veld te eindigen.

Op dit moment ben ik dan ook van mening dat ik een mooie stunt heb uitgehaald. Ik ben onder de 8 minuten gebleven en als gekke compo gewoon wedstrijdroeiers verslagen. Ik denk niet dat ik snel weer ga ergometeren, maar dit roeiavontuurtje van 3 maanden heb ik op een mooie manier afgesloten. Op naar het volgende project!

Geef een reactie

